En berømt spaekspert, og prisbelønt produktutvikler. Noella er drevet av sitt engasjement. – Det å ha pasjon for livet og mennesker er hva som motiverer og driver meg daglig, forteller hun.

Av og til møter man et menneske som gjør et uforglemmelig inntrykk. Det er noe med innsikten og kunnskapen de besitter, og evnen til å formidle som går rett til hjertet og sinnet. Noella Gabriel er en av disse personene. Hun er grunnlegger av merket Elemis, har irsk opprinnelse, er utdannet innen hudpleie, aromaterapi, fotsoneterapi og Shiatsu. Noella har også en ustoppelig interesse for alternative behandlinger og massasjeteknikker fra ulike kulturer. Hennes kompetanse er formidabel, men hennes personlighet er jordnær og tilstedeværende.
Noella hadde tatt turen til Norge for å være med på åpningen av Farris Bad i Larvik. Det var i 2009, og jeg har aldri glemt hvordan hun brant for sine produkter og behandlinger. Vi ble sittende og snakke om hennes reiser verden rundt og om ulike kulturers velværefilosofi.
Jeg fikk også vite at hun opprinnelig var dedikert til å utdanne seg innen klassisk sang. Heldig for oss hudpleie-interesserte at hun heller satset på hud og kropp.

Noella Gabriel er i dag en berømt hudpleie- og spaekspert, ansvarlig for å ha utviklet prisbelønte og innovative produkter som Pro Collagen anti-age serie og den nye BIOTEC behandlingsprodukter for spaanlegg.
Noella Gabriel, hva kan du fortelle om utviklingen av Elemis?
– Elemis ble lansert for 25 år siden som et ekte livsstilsmerke. Det konseptet er vi fortsatt tro mot! Vi løper ikke etter trender, men holder oss til det essensielle i vår filosofi. Nemlig at mennesker er et produkt av sin livsstil. Vår hud og vår kropp blir skapt av våre livsstilsvalg, og det synes! Derfor er Elemis opptatt av å lære opp våre ansatte grundig, fordi det er ingen ide å identifisere kundens behov uten at terapeuten har kunnskap om hva man tilby. Vi lytter nøye til klientene for å avdekke deres ønsker, og kan tilby det som passer hver og én. Sannheten er at vi som mennesker er så forskjellige. Har vi 10 kvinner samlet som alle er i samme alder, har samme inntekt og med 2 barn, så ville alle manifestere sin livsstil på en unik måte. Ja, så unik at det er din signatur.
Elemis satser aktivt på forskning basert på helhetlig tankegang.
– For å kunne fortelle deg noe om din hud, må vi ha informasjon. Vi investerer tungt i forskning og utdannelse av terapeuter. Elemis er et ”treatment brand” og er drevet av behandlinger. Jeg var med å starte merket, da var jeg 26 år og en entusiastisk, holistisk aromaterapeut. Mitt liv og min lidenskap handlet om kroppen, – hele kroppen, ikke bare huden. Huden er vårt største organ, men det er veldig dovent og må stimuleres daglig – med gode produkter. Vi glemmer at huden ikke bare har som oppgave å holde kroppen sammen, men er kroppens økologi. Vi må ta ansvar for dette organet ved å pleie det. Elemis har utviklet forskjellige behandlinger, og berøring er svært viktig. Om det kun er 10 minutter i en British Airways lounge, eller full oppvartning med vårt Penthouse rituale, så kan vi hjelpe deg med din livsstil. Vi skal ikke endre klienten, bare hjelpe til. Dvs at hvis en person alltid har dårlig tid, er det ok og vi bidrar med 10-15 minutters massasje.
Noella har lansert Elemis i 69 land, og nå står USA for tur. Likevel synes hun Norge er svært viktig.
– Vi har samme budskap over hele verden, og Norge er et spennende land for behandlinger. Elemis er tilstede og jeg tror bare at nordmenn trenger enda flere spaerfaringer for å forstå nytten. Når kroppen behandles, så viser huden den positive endringen.
Hva kan du fortelle om siste nytt innen forskning og teknologi?
– Vi startet som et ”hands on” brand, med virkningsfulle massasjeteknikker. Vi kan ikke jobbe på en hud med mindre den er myknet. Vår nye BIOTEC behandling går ut på flere lag med berøring og kombinerer kunnskap i produktene. Dvs en balanse av det beste fra teknologi og menneskelig kontakt. Teknologi er fantastisk, men produktene virker helt fenomenale hvis de påføres for hånd. Resultater som kommer av teknologi, produkter og berøring er hva som virkelig tenner meg faglig!

Noella forteller at hun er like engasjert av produktutvikling som da hun startet for 25 år siden. I fjor lanserte hun tre nye konsepter.
– Det første konseptet kaller vi Foajé hvor man i parfymeriene blir tilbudt et bibliotek av konsistenser. Ingen konsistenser er like hos oss. Vi har gele, gelekrem, oljer, vann-i-olje, olje-i-vann og kremer, men ingen er like. Det andre konseptet heter Speed Spa som er et tilbud til kunder med dårlig tid. Det er faktisk mulig å bryte stress-syklusen med korte behandlinger og vi kan fokusere på hender, føtter, nakke/skuldre, hodebunn eller hud. Det tredje konseptet kaller vi Penthouse hvor vi tilbyr total dekadanse. The Penthouse Experience er summen av alt som Elemis står for og tilbys på The Well i Norge. Jeg må si at jeg er så stolt av The Well, det er så vakkert og storslagent. Jeg har dyp respekt for at et slikt anlegg finnes.
Hvordan er du med på å skape skjønnhetsbransjens innovative produkter?
– Vi designer produkter annerledes enn andre. Vi starter alltid med behandling, og ser hvordan produktene virker på kundens hud før vi lanserer for salg. Marine Collagen startet som en krem i salong, samme med Frangipani Monoi Body Oil. Det tar ca ett år fra vi tester ut i salong før produkt er klart, og underveis lytter vi til våre klienters feedback.
– Jeg er ekstra opptatt at vi skal skape fantastiske produkter som skal begeistre våre lojale kunder. De skal se resultater og nyte både duftene og konsistensen. Jeg har reist over hele verden, kommet til eksotiske steder og har møtt så mange inspirerende mennesker innen spabransjen. Det ha pasjon for livet og mennesker er hva som motiverer og driver meg. Jeg vil være i forkant av hva mine kunder kan like. Jeg har alltid deres velvære med meg i min daglige business. Arbeidet blir så annerledes enn om man bare sitter i et laboratorium. Jeg er selvfølgelig der også, men det som gjør produktutvikling så ufattelig spennende er menneskemøtene; utdanne våre ansatte, inspirere, informere og møte kunder og se hvor fornøyde de er for hva vi skaper for dem. Jeg har den dypeste respekt for alle som handler Elemis, og jeg fører lojaliteten videre inn i produktene. Jeg starter faktisk hver lansering med blanke ark, og utvikler fra scratch både behandling, produkter og lansering.

Elemis er et profesjonelt spamerke, hva betyr det i praksis?
– Vi berører alltid kunden, de skal ikke bare se på hva vi har i hyllene. De skal få åpne produktene, lukte på dem, prøve og få informasjon underveis. Og alle lukter på Elemis produktene før de prøver, – de vet det skal lukte fantastisk. De aromatiske notene og duftene er så spot on. Jeg lukter på mye hele tiden, og våre nyheter skal dufte helt herlig – så til de grader at jeg stønner før jeg er fornøyd.
– Signaturen til Elemis er lukten, den må stemme ellers kjøper man ikke. Det å puste inn god duft er en del av opplevelsen, effekten og behandlingen. Lukt er mitt pasjonerte område, fordi jeg lærte opp folk med pusteøvelser da jeg startet med aromaterapi. Aktive dufter virker så interessant og utgjør hele forskjellen, det er summen av konsistens, duft og ingredienser som utgjør helheten. Den fenomenale kunnskapen om duftenes påvirkning, må bevares. I dag lanseres det så mange ulike parfymer, vi bombarderes, men mye kunnskap om duftenes effekt har gått tapt underveis.

Noella har ikke kommet på toppen uten et brennende engasjement og en ekte tro på hva hun utretter.
– Jeg har pasjon for sannhet, det har drevet meg i alle disse årene og det skal fortsette slik. Jeg kan ikke leve på en annen måte, da blir sjelen ødelagt. Penger er bra, men det vi skaper må være basert i noe ekte. Integritet og respekt i business er avgjørende for meg, avslutter Noella Gabriel.

Noella Gabriel er en berømt hudpleie- og spaekspert, ansvarlig for å ha utviklet prisbelønte og innovative produkter og behandlinger. Noella er administrerende direktør for Elemis og var med på å starte opp merket for 26 år siden.

BIOTEC er Elemis nye serie for spabehandlinger.

Elemis Frangipani Monoi Body Oil dufter himmelsk.

Elemis Exotic lime & ginger er skrubb med frisk duft.
Sitater fra Noella Gabriel:
– Musikk var min første kjærlighet, og jeg startet med klassisk sang. Jeg studerte pust i løpet av min sangkarriere og har funnet store paralleller til spaverdenen.
– Din hud avslører din livsstil. Derfor trenger huden daglig stimulans for å vise seg fra den beste side.
– Teknologi er fantastisk, men Elemis produktene virker helt fenomenale hvis de påføres for hånd. Resultater som kommer av teknologi, produkter og berøring er hva som virkelig tenner meg faglig!
Noellas personlige favoritter? – BIOTEC Lift Treatment, bedre enn Botox. Og Pro Collagen Cleansing Balm, med deilig duft og smeltende konsistens som glir mykt på huden, det er essensen av Elemis.
