God duft i seg selv er en nytelse. I tillegg påvirker dufter humøret. Men visste du at duft også avgjør om vi kjøper en hudkrem?

Biotherm er kjent for å ha deilige konsistenser og forfriskende dufter. De er kjent som et ”rent” hudpleiemerke med bruk av kildevann og plankton. Biotherms forskere er også kunnskapsrike på hvordan duft påvirker sinnet vårt.

Elisa Simonpietri er vitenskapelig direktør for Biotherm International i Paris, utdannet doktor i farmasi og spesialisert innen kosmetologi. Hun forteller at duft har en aktiv effekt i produktene.
– Alle aktive ingredienser har riktignok ikke god lukt, noen må kamufleres. Noen aktive oljer kan lukte ok men de er ikke interessante som duft i seg selv.
Elisa er opptatt av duft, fordi studier viser at kvinner og menn lukter på kremer før de prøver dem. Det foregår ubevisst, og gir signal om tiltrekning eller frastøtning. Helt bevisst er riktignok formuleringen av den tydelig produktlukten, den er gjerne sammensatt i en duftpyramide nøyaktig slik som en parfyme er komponert.
– Når vi åpner en krukke, lukter vi umiddelbart på innholdet. Den duften vi opplever da er avgjørende for om vi vil prøve det eller ei. Om vi liker lukten er svært personlig, og preferanser varierer individuelt og er kulturelt betinget. I Europa liker vi andre lukter enn i asiatiske land, der foretrekker de helst milde dufter.

Duftene må også harmonere med hver produktgruppe for å fenge. Elisa samarbeider med spesialister i kjente duftlaboratorier for å komme frem til de rette luktene for Biotherm produktene.
– Vi benytter ofte friske dufter, de virker oppkvikkende og er ideelle i alle renseprodukter. Blomsteraroma vil som et eksempel ikke passe til rens. Til et nattprodukt må duften virke avslappende, og ikke være for sterk. Dufter i hudpleie bør heller ikke ha for varig effekt. De skal utsondre mest under påføring.
Til hver gruppe hudpleie, som fuktighetsgivende, anti-aldring, kroppspleie og produkter til menn velges dufttypen nøye for å passe inn i hver kategori.

– Til fuktighetsgivende produkter skal aromaen være vitaliserende med god friskhet, og være lette. Fetere kremer til svært tørr hud bør en rikere, skal virke behagelig og gi følelse av komfort. For at kroppens fuktighetsprodukter skal virke tiltrekkende, tilføres sensualitet. Herreprodukter skal ha maskulin duft, og våre eksperter velger gjerne ”fougère” familien (bregner og friske buskvekster).
Konsistenser påvirker også resultatene. Valg av krem, fluid (lettflytende) eller gelé er ikke tilfeldig under utarbeidelse av et Biotherm produkt.
– Vi er overbevist om at både konsistens og duft har betydning for forbrukerne. Konsistens og duft henger sammen. Som eksempel har vi serien Aquasource, hvor vi endrer duft utfra de forskjellige konsistensene.

Med andre ord, duft er et effektivt virkemiddel?
– Ja, fordi dufter virker direkte – enten tiltrekkende eller frastøtende. Duft påvirker den emosjonelle delen av hjernen og er forbundet med minner. Man kan bli helt hektet på en god duft. Våre bestselgere har ikonisk dufter som i Aquasouce og Lait Corporel. De duftene er så tiltrekkende at de virker vanedannende, mange blir avhengig av dem.

Fra 2012 satset Biotherm på en ny kommunikasjonsplattform, med ”blue science” – blå vitenskap.

– Biotherm skal gjenkjennes med naturlig stil og friskhet. Alle ser etter renhet i vår tid, sikkert fordi vi lever med mye stress. Vi trenger avslapning, forfriskning og revitalisering. Vår daglige hud- og kroppspleie kan bidra med disse etterlengtede effektene, avslutter Elisa Simonpietri.
Duftpyramider i kjente Biotherm produkter
Aquasource Gel
Toppnoter: Appelsin, sitron, grapefrukt, mandarin
Hjertenoter: Labdanum, lilje, sjasmin
Bunnote: Musk
Lait Corporel
Toppnoter: Italiensk appelsin, bergamott, cocktail av sitrusskall, petitgrain (olje av bitter appelsin)
Hjertenoter: Vannlilje, kronblader av hvite sjasminer
Bunnoter: Hvit musk, eksotiske tresorter
Solprodukter
Toppnoter: Grapefrukt, grønn tangerine, bergamott, frossen grapefrukt
Hjertenoter: Sambac sjasmin, fresia, neroli
Bunnoter: Hvit musk, lyse tresorter, tonkabønner

Elisa Simonpietri, doktor i farmasi, spesialisert i kosmetologi. Ansatt hos L’Oréal fra 2005, i dag som direktør for vitenskapelig kommunikasjon for Biotherm International. Hun jobber med vitenskapelige prosjekter og strategisk utvikling i tett samarbeid med alle forskningsavdelingene, samt vitenskapelig kommunikasjon for å formidle laboratorienes nyvinninger.
– Biotherm har historie med friskhet basert på vann. Vår signaturduft er derfor frisk med sitrusnoter og skal være lett gjenkjennelig! Dufter som er friske, gir energi og vitalitet.Elisa Simonpietri