Bli kjent med – mesterparfymør Jean-Claude Ellena

Det franske motehuset Hermès har sin egen nese, han skaper kreative dufter med kunstnerisk stil og kvalitet. Kinesiske hager og kvinnelighet er inspirasjonskilden til duftnyhetene!

Cabris le 24 juillet 2012
Cabris le 24 juillet 2012

Hermès er livskunst

Hermès historien startet i 1837 da Thierry Hermès åpnet en salmaker butikk i Paris. Nesten 100 år senere skapte firmaet parfymer samtidig som de utviklet håndverk innen vesker, sko og klær. Høy kvalitet på skinn, materialer og ingredienser er et kjennetegn. I 1951 skjøt parfymekunsten for alvor fart med Eau d’Hermès, skapt av den kjente parfymøren Edmond Roudnitska som revolusjonerte parfymekunsten. Ti år senere ble Calèche lansert, det var Hermès’ første duft for kvinner. Calèche er fortsatt en av Hermès’ bestselgende klassiske dufter.

Hermès har kontinuerlig knyttet til seg store navn innen kunstverdenen og utviklet et kreativt motehus basert på livsstil. I 2004 ble Jean-Claude Ellena ansatt som husets eksklusive husparfymør. Hans er født i parfymebyen Grasse i Syd-Frankrike og er sønn av en parfymør.

– Min far verken spiste, drakk eller leste uten å lukte på drikken, maten, boken eller objektet han forholdt seg til. For ham eksisterte ting gjennom sin lukt. Han lærte meg betydningen av å lytte og dele, har Jean-Claude Ellena fortalt.

Cabris le 24 juillet 2012
Cabris le 24 juillet 2012

Ellena hadde også et godt forhold til sin bestemor og plukket sjasminer sammen med henne. Som ung begynte han å interessere seg for duft, og ble en av de første studentene hos Givaudan duftskole i Genève, Sveits. I sin kreative jobb ble han inspirert av legendariske Edmond Roudnitskas måte å formulere dufter på og Jean-Claude utviklet sin egen stil basert på renhet og minimalisme.

jasminer IMG_5570

Jean-Claude Ellena har i løpet av sin karriere skapt mange kjente dufter som First fra Van Cleef & Arpels med over 150 ingredienser, Eau Parfumée au thé vert fra Bulgari som var vår tids første unisex duft, Déclaration for Cartier, Eau de Campagne for Sisley og Cologne Bigarade for Éditions de Parfums Frédéric Malle.

Bvlgari-Eau-Parfumée-au-Thé-Vert_40ml_EdC-700x700

Nå skriver Jean-Claude Ellena nye kapitler i historien til Hermès duftverden. Fra det første møtet med det franske motehuset i Paris har han delt de samme verdiene om respekt for faglig ekspertise og en felles ambisjon for originale dufter.

– Innenfor dette store motehuset med sitt dype engasjement til håndverk, har jeg mulighet til å skape ut fra en fantastisk drøm: Nemlig å leve ut min pasjon med både kreativ kraft og fullstendig frihet, forteller han.

Jean-Claude Ellena, hva kan du fortelle om det å skape en parfyme?

– Bak alle nye dufter ligger det arbeid som er utført av menn og kvinner, som har dyrket planter og blomster, og brukt teknikker fra de enkleste til de mer komplekse. De har mange års erfaring og praksis som betyr at en dråpe duft på huden din, er en konsentrasjon av tanker og handlinger fra tusenvis mennesker. Enkelt sagt, en duft er mer enn bare lukt – det er også arbeid utført av mange mennesker.

Hvordan kan du beskrive Hermès duftene?

– Jeg kan beskrive dem som ”en rett linje” hvor alle elementene som utgjør parfymen resonerer fritt og får uttrykke seg med sin beste effekt.

Hvordan er den kreative prosessen bak en ny Hermès duft?

– Lanseringskalenderen holder seg til tre lanseringer pr år fordelt mellom de ulike seriene som Gardens, Colognes og Hermessence, Classics, etc. Jeg har ingen brief eller fast tidsfrist – jeg har fullstendig frihet! Ingen av våre duftnyheter har gjennomgått markedsundersøkelser eller tester, de er duftkreasjoner skapt ut fra en overbevisning og valgt ut av Hermès Parfums’ kvinnelige styreleder og motehusets ”in-house” parfymør.

Jean-Claude Ellena lav @CesarLucadamo (2)

Hvordan velger du ut råmaterialene?

– Den originale kolleksjonen bruker naturlige eller syntetiske råmaterialer som er utvalgt ikke bare for kvalitet og pålitelighet, men også for leverandørene som jobber med oss som ekte partnere. Det er helt avgjørende at en duft har lik kvalitet fra år til år så forbrukerne kan være trygge på at kvaliteten holder seg stabil. Nye råmaterialer er sjeldne og kommer oftest fra naturlige kilder. Paradokset er at de svært små firmaene som leverer de naturlige materialene er i konstant søken etter nye ingredienser, mens de firmaene som leverer syntetiske produkter og som lager 90% av råmaterialene benyttet innen parfymetilvirkning ikke er i samme situasjon.

Er det noen spesielle ingredienser du er ekstra glad i?

– Nei. Råmaterialene i dufter finnes for å videreføre en ide, en historie i en parfyme, ikke for å uttrykke seg selv alene. Det er det samme som innen litteratur hvor ordene skal bygge opp under innholdet i teksten. Derfor har jeg ingen preferanser for noen ingredienser.

Cabris le 24 juillet 2012
Cabris le 24 juillet 2012

Hvilke duftkreasjoner er du mest stolt av?

– Jeg liker å bli bedømt for mine dufter samlet sett, ikke for enkeltstående dufter. Det samme gjelder for andre kunstnere som ikke bare bedømmes ut fra én bok, én musikkinnspilling eller ett maleri.

Kan du fortelle om ditt forhold til Edmond Roudnitska?

– Edmond Roudnitska var den første parfymøren som skrev om parfyme, gjorde faget leselig og han oppgraderte duft som en kunstform. Jeg følger det samme konseptet, den samme filosofien og tankeprosessen, og jeg er takknemlig for lærdommen fra ham. Jeg er på en måte nær ham, samtidig som det er betydelige forskjeller i vår visjon av parfymer. Han var en elitist, det er ikke jeg! Han mente at ideen om skjønnhet er universell, jeg derimot mener at vår oppfatning av hva som er vakkert er kulturelt betinget. Hans filosofiske referanse var Kant, jeg er nærmere Pascal. Uansett forskjeller, var det ham som gjorde det mulig for meg å tenke på duft som et fag.

Jeg har hørt at du selv aldri bruker duft, hvorfor?

– Det er helt riktig og grunnen er at jeg vil forholde meg så nøytral som mulig. Hvis jeg påfører meg duft, lukter jeg hva jeg har på meg og det kan forstyrre skapelsesprosessene. Det er den eneste grunne til at jeg må holde meg så nøytral og finne de mest nøytrale stedene for å kunne lukte på mine duftkreasjoner. Når jeg er i sluttfasen så bruker jeg faktisk mine egne kreasjoner så jeg kan korrigere de siste detaljene, avrunder Jean-Claude Ellena.

Hermès Parfums lav - Jardin de Monsieur Li

Årets nyhet – Le Jardin de Monieur Li

Det franske uttrykket ”Flânerie” er temaet for motehuset Hermès i 2015. For Ellena som beundrer Orienten, elsker harmoni og det å reise, var temaet svært inspirerende. Han dro til Kina, det landet hvor det er sagt at ”livet begynner den dagen du planter din hage”.

Der besøkte han mange kinesiske hager. Alle var unike, men de hadde likevel det samme uttrykket. Derfor skapte Ellena sin egen hage – et fantastisk sted inspirert av den symbolske kraften fra alle de hagene han hadde sett. Som et jordisk paradis i miniatyr, sett med menneskelige øyne.

jardin-chinois

Ideen med Ellenas personlige tolkning var et sted hvor man kan ha kontakt med seg selv og andre, samt ære sine forfedre. I denne tilstanden kan man observere sjelen og skaperkraften, hvor ulike former for skjønnhet aldri konkurrerer men utfyller og beriker hverandre.

Denne indre hagen kan bare erfares til fulle hvis man tar en tur dit daglig, ydmyk og ivrig, med friskt blikk og rent hjerte. Dette er et sted for meditasjon hvor ”flânerie” og tanker går hånd i hånd, hvor hvert steg frigjør fantasien.

Høres ikke dette vakkert ut? Slik er den poetiske tilnærmelsen til en mesterparfymør! Han tar seg god tid for å sette seg inn i nye stemninger og skape noe nytt helt ut fra den opplevelsen.

Ellena kalte sin nye duft for Le Jardin de Monsieur Li.

– Jeg husker duften av de små vanndammene, av sjasmin, de våte steinene, plommetrærne, kumquats og de store bambustrærne. De var alle der, selv karpen i dammen som lever til de blir 100 år. Sichuan pepper buskene hadde torner slik som rosebusker og bladene utsondret en sitronaktig aroma. Utfra disse minnene skapte jeg den nye hageduften Le Jardin de Monsieur Li, sier Jean-Claude Ellena.

Li er et etternavn som er svært vanlig i Kina. Ideen bak symbolikken for den nye duften er at alle kan finne sitt eget sted som gir fred, hvile og liv, enten vi er kinesere eller ei.

– Vi har vi alle noe av Mr Li i oss, forklarer han.

hermes-jour-d_hermes-absolu-30-ml

Jour d’Hermès Gardénia

Den andre duftnyheten har sitt utspring i Jour d’Hermès som forteller historien om en kvinnes skjønnhet badet i lys. I år har Jean-Claude Ellena valgt blomsten som et symbol på denne kvinneligheten.

Årets utgave Jour d’Hermès Gardenia består av ”blomster, ingenting annet en blomster, et vell av blomster” forteller han, og blomsten er gardenia som utsondrer en deilig, sensuell aroma.

Jour d’Hermès Gardénia dufter som en frisk bukett av gardenia blomster med roser, tuberoser og sjasminer – en helt nydelig duft på sommeren!

Gunnhild lav IMG_0625

Le Jardin e Moniseur Li og Jour d’Hermès Gardenia er til salgs hos Hermès Oslo.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *