Amerikanere helt betatt av norske fjellblomster på flaske

Geir IMG_2908

– Jeg satset alt for å skape duften Laila, forteller parfymegründeren Geir Ness. I år feirer Laila – The Essence of Norway 20 årsjubileum og er en etablert duftsuksess.

Fjellblomster på flaske

Det er ikke lett å bli profet i eget land, sies det. Det har også Geir Ness fått oppleve. Gledesstrålende stod han på den amerikanske ambassaden i Oslo for nesten 20 år siden og fortalte engasjert om sin nye parfyme, men responsen uteble. Den norske forsamlingen satt taus og uten evne til å gi positiv respons på Geirs entusiastiske presentasjon. Han bodde den gangen i Los Angeles, drev med modell- og filmjobbing, og var vant til å stå på en scene.

– Ja, jeg husker det godt, sier Geir og ler. Han er på snarvisitt i Oslo for å hedre 20 år med deilig duft.

– Angående den gangen i ambassaden, kom faktisk gjestene bort til meg etterpå. Nordmenn klarer bare ikke å uttrykke seg så spontant som jeg var vant til fra USA, forklarer Geir.

Det hører likevel med til historien at det er i sitt nye hjemland USA at suksessen kom for fullt. Der er alt norsk eksotisk. En ny, norsk duft presentert av en sjarmerende, veltrent kar, ble et vinnerkonsept. Geir dro nemlig rundt til parfymeriene selv for å møte kundene. Litt håndmassasje med Lailas bodylotion, kom som en oppfølger. Responsen lot ikke vente på seg. Laila ble en parfymesuksess, og duften har vært gitt som gave til celebre gjester under Grammy Awards og andre kjente tilstelninger.

– Duftprosjektet startet med at jeg hadde ekstrajobb med å selge parfyme på varehus i Los Angeles. Jeg likte å snakke med folk, og jeg fortalte at jeg kom fra Norge. ”Finnes det ikke en norsk duft?” spurte mange om. Det gjorde det jo ikke og slik fikk jeg ideen, forteller Geir.

laila_clear_bottle_low

Navnet Laila kommer fra Geirs mor, bosatt på Bekkelaget i Oslo hvor Geir vokste opp. Eventyrlyst brakte ham til Mallorca som guide, så til Hollywood for å lære om film og teater. Selvtilliten om å prøve seg frem her i livet, fikk han med seg hjemmefra.

– Jeg var heldig med kjærlige foreldre som lærte at den beste gaven i livet, er kjærlighet, omtanke og å dele med dem som er mindre heldige, påpeker Geir.

Geir Ness mingler med amerikansk showbiz LOW

I tiden som modell, skuespiller og parfymeselger i Los Angeles møtte han Donna Karan og hele hennes harem.

– Donna Karan hadde en fransk parfymør som jeg ble litt kjent med. Da jeg ville utvikle en egen parfyme, ba han meg om å finne ingredienser jeg likte selv. Jeg tenkte på norsk natur, noe friskt. Vi jobbet sammen i 4 år før vi ble ferdige. Vi lagde rene oljer, og hele prosessen var spennende, men tidkrevende. I løpet av den tiden var jeg medlem av Screen Actors Guild, og jobbet med teater og B-filmer – syntes det også var gøy. Der møtte jeg bla. Lorenzo Lamas fra Falcon Crest på en reklamejobb og spurte ham hva han syntes om duften min. Jeg gikk alltid med småprøver og testet ut på alle jeg møtte, påpeker Geir.

I 1995 var de første flaskene klare og Geir Ness var etablert som den første norske parfymeskaperen.

– Da jeg skulle selge meg inn hos Nordstrom, en stor parfymerikjede i USA, ga butikksjefen meg kun 2 minutter. Hun gikk med på å ta inn 100 flasker i første omgang, men hadde vel egentlig ikke så mye tro på Laila. Jeg visste at nå gjaldt det å få solgt de flakongene unna. Jeg var blakk, hadde garasjesalg, fikk kjøpt meg en brukt dress til 5 dollar og fikk med en rød løper på kjøpet. Da lanseringsdagen kom fikk jeg en fotograf til å knipse bilder av meg på den røde løperen og med Laila-parfymen. Det ingen visste var at vi ikke hadde råd til film i kameraet og at showet var arrangert. Men det fungerte, det var dagen før morsdagen, folk stilte seg i kø for å handle og snakke med meg. De trodde vel jeg var en kjendis. Etter én time var alle duftene utsolgt, og jeg hadde venteliste, forklarer Geir med et stort smil.

Geir sporty IMG_0740

Resten er historie. Suksessen om Laila – The Essence of Norway med ingredienser av friske fjellblomster, vant kvinners hjerter og med lengsel etter nord. Geir reiser fortsatt rundt i USA og Europa på promoteringsturer, han er sunnheten selv og den beste reklame for sin norske duft.

Geir holder også foredrag om livskvalitet og er engasjert i mennesker med en vanskelig skjebne eller tøff sykdom.

– Jeg er et vanlig menneske og bryr meg om andre, forklarer han. I sommer skal han reise rundt i de norske fjordene med Disney Magic cruiseskip og holde engasjerte foredrag for unge mennesker.

– Jeg husker en promotion med Disney, da en ung jente ville ha signaturen min. Det fikk hun, pluss en duftprøve og litt håndmassasje. Moren ble så glad for det viste seg at jenta hadde hatt 8 hjerne-operasjoner. Jeg sendte henne et kort til jul, og senere fikk jeg høre av moren at jenta sovner med det kortet under hodeputa hver kveld. Slike historier gjør virkelig inntrykk på meg, avrunder Geir Ness.

Laila – The Essence of Norway er i dag en av de bestselgende parfymene på Nordstrom og på Walt Disney World. Han har også skapt herreduften Geir – The Power of Norway, og i Norge selges begge duftene.

GEIR herreduft

Write a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *