Visjoner & virkelighet

Véronique Gautier kan kunsten å definere duftspråk. Hun fanger drømmer i duftform og realiserer edle dråper med en historie.Jeg elsker denne vakre verdenen, sier Véronique.

Véronique Gautier HEADSHOT VALIDE medium

Véronique Gautier samarbeider tett med Giorgio Armani for å skape duftkreasjoner for det prestisjetunge, italienske motehuset. Hun tolker både mote, fantasi og duft.

Hennes lansering Sì er duften for en kvinne som sier ”ja” til livet. Sì er en duft for en elegant, men også en sterk og uavhengig personlighet.

– Mr. Armani hadde en klar visjon for dette prosjektet. Han viste meg et foto av en kvinne med en svært spesifikk stil som går gjennom Milanos gater. Han beskrev henne som ”kvinnen jeg elsker”. Hun holdt hodet på en spesiell måte og stirret mot et sted langt der ute med styrke i blikket. Hun hadde både ynde og karisma. Det var en god inspirasjon for vårt duftprosjekt, forklarer Véronique.

Pack-SI-reflex low

Før Sì var ferdig begynte mange måneders arbeid, fordi det å skape en kvalitetsduft tar tid.

– Min viktigste oppgave er å tolke hva Mr. Armani ønsker å skape i en duft, deretter forstå språket til parfymøren og få disse to til å kommunisere under prosessen. Duft er som et eget språk, men du må lære det. Noen kommuniserer med følelser, som at ”jeg husker en sommerkveld på Kypros da jeg …osv.” Andre beskriver i farger. Giorgio Armani kan si: Più morbido (mykere på italiensk). Da vet jeg hva ”morbido” betyr for ham. Sier han ”troppo dolce” må jeg forstå hvordan han opplever det. Dufter bør ha innslag av noe mykt og intenst, slik er det alltid med Mr. Armani. Sì duften er derfor maskulin med tresorter og chypre, samt kvinnelig med bla. solbærnoter. Jeg er som en oversetter i duftverden, det er en jobb jeg stortrives med.

Hun vet hva hun snakker om. Véronique har jobbet for alle de kjente luksus- og motemerkene som Chanel, Paco Rabanne, Cartier og Hermès og designere som Karl Lagerfeld og Jean Paul Gaultier. Nå har hun ofte møter med Mr. Armani for å diskutere hvert aspekt av de nye prosjektene.

Armani_Selected-LOW

– Jeg blir sterkere av en samtale med Mr. Armani, han vet akkurat hva han vil. Jeg foretar ikke valg, jeg må gi ham valgene, påpeker hun.

Det er ingen tvil om at Véronique Gautier er dyktig og anerkjent. I 2010 mottok hun utmerkelsen Chevalier de la legion d’honneur av den franske stat, en heder for hennes utrettelige innsats for å fornye den franske luksusindustrien.

– Jeg er lidenskapelig, jeg elsker hva jeg gjør og jeg har vært heldig fordi jeg har lært av de beste. Jeg er så pasjonert av min jobb at det kan føles som en positiv avhengighet, jeg bruker hele meg både psykisk, mentalt og fysisk. Det påvirker livet mitt. Jeg er som Armanis DNA og skaper hva Armani liker, men ikke hva jeg personlig ønsker. Det er viktig å presisere, innrømmer hun.

Kan du fortelle mer om den kreative prosessen?

– Min rolle er å komme inn under huden på merket og inn i designerens hode. Hva er designerens drøm? Det spørsmålet må jeg gå inn i. Mange merker jobber med markedsundersøkelser, og slik får man alltid det man forventer. Jeg gjør aldri det. Jeg er alltid på en søken etter følelser. Målet er å gjenskape emosjonene så de kan gjenoppleves daglig av den som sprayer seg.

Hennes første jobb hos Armani begynte for 4 år siden.

– Jeg så deres fashion show i Milano, med 40 jenter på catwalken, alle kledd i blått. For en opplevelse! Der og da fikk jeg en stemning som jeg visste vi kunne bruke til neste duftkreasjon. La Femme Bleue – den blå kvinnen, skal duften hete, sa jeg etterpå til Mr. Armani. Duften skal oppleves som dette showet. Flakongen ble blå, og innsiden av emballasjen ble også i blåtone. Som duftingrediens valgte vi iris, det er en blå blomst. I tillegg valgte vi de hvite blomsterbladene fra sambac sjasmin som kontrast.

armani_prive_la femme bleue

Véronique var opprinnelig opptatt av foto og musikk. Da hun som 28-åring fikk jobb hos Paco Rabanne stortrivdes hun med å bruke kreativiteten på nye måter.

– Duft er som musikk og følelser. Og jeg har lært meg at en viktig del av arbeidet er å lytte. Jeg stoler alltid på meg selv og mine følelser. Jeg tror på livet og min intuisjon. Jeg er stolt av å være kvinne, det er min styrke. Nettopp slik som vi uttrykker med Sì. Kvinnelighet er fremtiden.

Duft engasjerer mange i vår hektiske tid, lukt setter i gang minner.

– Har du ikke lagt merke til på en sosial tilstelning eller middag hvor du ikke kjenner mange. Hvis man sier at jobben er innen duft, blir folk så engasjerte at de kan snakke hele kvelden. Så viktige er minnene. Det handler om barndom og opplevelser, ja de ekte og uskyldige følelsene. ”Jeg liker det, men ikke det” vil folk gjerne formidle, fordi lukter påkaller noe. Det er som kjærlighetshistorier, mennesker vil dele men også lære mer. Lukt handler om personlig intimitet og berører hjernen. Når jeg for eksempel går ute og kjenner mine Armani-dufter på andre, blir jeg glad. Du er litt som meg, tenker jeg. Vi er i samme sirkel og har felles forståelse og kontakt.

Véronique er den første til å vite at duft er personlig erfaring, hun kan egentlig ikke vite hva andre lukter.

– Vi ser det samme, men jeg vet ikke hva om skjer i nesen din. Det må jeg respektere. Jeg er med på å skape noe individuelt for alle. Spennende, ikke sant?

Véronique er svært stolt av prisen hun mottok i 2010.

– Det er en æressak, sier hun inderlig glad. Hun mottok utmerkelsen etter å ha jobbet i mange år for Hermès hvor hun fikk selveste Jean Paul Gaultier på banen som designer og ansatte egen husparfymør, Jean Claude Ellena. Det var noe helt nytt.

– Jeg hadde en misjon med å gjenskape haute parfumerie. Industrien var i krise, og jeg gikk motsatt vei og skapte en nisje med kvalitetsdufter. Jeg handlet instinktivt og emosjonelt, jeg stoler alltid på meg selv. Jeg var 40 år da jeg begynte hos Hermès, og var 50 da jeg mottok prisen, påpeker hun.

Haute parfumerie handler om respekt for fri skaperkraft, som i haute couture. Av ingredienser brukes de beste, kall det gjerne ”parfum sur mesure”.

– Hvis du bestemmer hva jeg skal skape, og jeg gjør som du sier, blir du raskt lei. I samarbeidet med Armani skaper vi uttrykk for hans følelser, – enten det er fra hans kunstopplevelser eller forståelse av mennesker. Det gir oss noe uforventet og masse overraskelser. Det er ekstra spennende, ikke sant? Avslutter Véronique Gautier.

BOTTLE_SI_INTENSE low

Duften Sì tilhører duftfamilien chypre hvor patsjuli spiller en stor rolle. Sì Eau de Parfum Noir er en mer intens utgave av hovedduften.

Write a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *